El Grup Vall Companys aconsegueix reduir les seves emissions de CO₂ en un 27,11% des de 2020

Granja 5.0

La companyia agroalimentària intensifica la millora de la gestió de l’aigua i aposta per la circularitat

Gairebé el 60% de l’energia elèctrica consumida pel Grup ja és d’origen renovable, evitant l’emissió de més de 11.500 tones de CO₂

El Grup Vall Companys continua avançant amb pas ferm en el seu compromís estratègic amb la preservació dels recursos, la descarbonització i els principis ESG a través del seu programa PENTA. Coincidint amb la celebració del Dia Mundial del Medi Ambient, el primer grup agroalimentari espanyol anuncia un avanç consolidat en matèria de sostenibilitat, havent aconseguit reduir les seves emissions de gasos d’efecte d’hivernacle (GEI) d’Abast 1 i 2 en un 27,11% en el marc del seu pla estratègic des de l’any 2020 fins a 2025.

La companyia ha aconseguit aquest estalvi de petjada de carboni apostant clarament per l’eficiència de processos, pel consum d’energia renovable amb garanties d’origen i fomentant l’autoconsum. En total la companyia ha aconseguit una potència instal·lada en fotovoltaica d’autoconsum de 37,91 megavats pic; sent un 59,11% de l’energia total consumida per tot el Grup. D’aquesta manera, s’ha estalviat l’emissió de 11.591 tones de diòxid de carboni; equivalent a la capacitat d’absorció d’uns 580.000 arbres o a retirar 4.500 cotxes de la circulació. De cara al futur, la companyia projecta ampliar aquesta capacitat amb la construcció d’un molí eòlic d’autoconsum de 5,9MW a Ejea de los Caballeros, al costat d’una de les seves seus a Aragó.

Inversió tecnològica per a una gestió eficient de l’aigua

En paral·lel a l’acció climàtica, la companyia ha impulsat projectes per a reduir el consum d’aigua i millorar la seva gestió a nivell qualitatiu. Des de 2020; s’han invertit fins a 20 milions d’euros amb millores destacables en les depuradores de Patel, Avicosan, Dolz i Embotits Rodríguez, entre altres.

Com a casos d’èxit tangibles en 2025, ressalta la posada en marxa dels nous sistemes hídrics de Avicosan i Sada Canàries, així com la instal·lació d’un avançat sistema d’ultrafiltració d’efluents en la depuradora de Patel. Aquesta última planta ja va implantar amb èxit la reutilització d’aigües depurades per a la neteja de camions i quadres; una via d’optimització hídrica que Dolz replicarà en les seves instal·lacions de cara als pròxims mesos. Amb aquestes accions la companyia planifica una estratègia productiva més resilient, amb menys dependències externes, el més sostenible possible i mediambientalment respectuosa.

Aposta clau: economia circular i valorització de subproductes

El compromís amb l’economia circular es reflecteix en què el 22% de les matèries primeres utilitzades en la fabricació de pinsos provenen de subproductes valorats d’altres indústries. Cal destacar que el Grup està desenvolupant projectes enfocats en el upcycling, per a optimitzar l’aprofitament dels subproductes ja valorats.

En aquest sentit, cal destacar un projecte europeu clau promogut pel Grup -amb la seva filial Agrocesa– al costat de la Universitat de Valladolid i el Itacyl: LIFE Green Ammonia. Aquest projecte marca un punt d’inflexió en la gestió d’emissions d’amoníac. Gràcies a l’ús de membranes d’origen mèdic adaptades a l’entorn industrial, aquesta tecnologia permet capturar fins a un 98% de l’amoníac present en l’aire de les granges i fins a un 45% en la fracció líquida dels purins, on es concentra la major part del nitrogen. L’amoníac capturat es transforma en sulfat d’amoni, un fertilitzant d’alt valor agronòmic, tancant així el cicle de nutrients i reforçant l’economia circular.

Així mateix, la companyia avança en la transició energètica regional amb la projecció de la seva nova planta de biogàs en la localitat d’Alcarràs (Lleida). Aquesta infraestructura de valorització energètica ha estat dissenyada per a gestionar de manera eficient els subproductes ramaders i convertir-los en energia renovable. En concret, la planta d’Alcarràs tindrà una capacitat per a tractar anualment al voltant de 120.000m³ de purins i subproductes orgànics: generant biometà de quilòmetre zero que s’injectarà en la xarxa gasista, contribuint a reduir la dependència de combustibles fòssils extracomunitaris.

Finalment, el Grup ha consolidat la seva expansió en energies renovables mitjançant el desenvolupament del projecte ‘Numància Solar’, una aliança estratègica de llarg recorregut signada amb Grup Enhol que marca un precedent en el sector. Aquest macroprojecte fotovoltaic permetrà al Grup agroalimentari expandir significativament la seva potència solar instal·lada total fins a aconseguir els 63,6 MWp, aconseguint mitigar més de 22.000 tones addicionals d’emissions de CO₂ anuals en l’horitzó de la seva posada en marxa.

Acreditació i lideratge ESG internacional

El progrés del Grup Vall Companys en matèria de sostenibilitat ha estat ratificat per organismes de referència global. L’organització EcoVadis ha renovat la medalla de bronze a la companyia, millorant la seva puntuació global i incrementant el seu acompliment especialment en l’àrea de medi ambient. Així mateix, el Carbon Disclosure Project (CDP) ha atorgat al Grup una qualificació de “C” en canvi Climàtic, Seguretat Hídrica i Boscos, situant a la companyia en un nivell de maduresa i transparència ambiental consolidat i superior a la mitjana del sector agroalimentari internacional.

Aquests avanços consoliden la visió del Grup Vall Companys com un referent en sostenibilitat en el sector agroalimentari espanyol, alineant les seves operacions amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible i els principis ESG.

Sobre Grup Vall Companys

El Grup Vall Companys és un grup agroalimentari de caràcter familiar i líder a Espanya, fundat el 1956. El Grup Vall Companys està associat amb més de 2.600 grangers. El model operacional del Grup Vall Companys es basa en la integració de totes les fases del procés productiu, així com en els seus professionals implicats i altament formats en els seus respectius camps d’activitat. El Grup Vall Companys aconsegueix garantir una traçabilitat completa en tots els processos, a més d’una alta seguretat alimentària i una qualitat òptima i constant en el producte.

Contacte amb mitjans de comunicació